Contact

Schipper Intern Transport b.v.
Bieslook 5
6942 SG Didam

Verkoop - Service
Tom Schipper
info@schipperinterntransport.nl

+31 (0) 6 30535232

Tomkl

 

Administratie

Wendy Schipper
administratie@schipperinterntransport.nl
+31 (0) 6 13185023
Wendykl

 

Diesel, lpg of een elektrische heftruck ?

Natuurlijk kunnen we met een advies op maat antwoord geven op deze vraag. Maar door uw situatie goed in kaart te brengen komt u zelf al een heel eind! Middels dit artikel helpen we u hierbij door de voor- en nadelen van iedere energie bron te noemen.


Elektrisch

De voordelen:

De grootste voordelen van een accu/batterij ten opzichte van een verbrandingsmotor zijn dat ze schoon zijn en geen lawaai produceren. De enige uitstoot zijn de gassen zuurstofgas (H2) en waterstofgas (O2) wat in de verhouding 1:2 het zogenaamde knalgas vormt. Daarom is het belangrijk open vuur te vermijden in de buurt van de heftruck, maar vooral bij het laadstation. Dit geldt overigens vanzelfsprekend ook voor diesel en lpg, welke beide ook ontvlambare stoffen zijn. Het gebrek aan schadelijke emissies maakt de elektrische heftruck natuurlijk, zoals bekend, erg geschikt voor binnen gebruik. Vrijwel alle moderne elektrische heftrucks hebben rijmotoren met AC-techniek (wisselstroom), welke aanzienlijk krachtiger zijn dan de DC-rijmotoren. Deze motoren zijn tevens zuiniger in gebruik.

Ook is het zo dat elektrische trucks eenvoudiger in onderhoud zijn doordat ze minder bewegende, slijtende delen bevatten en de onderdelen eenvoudiger te bereiken zijn voor de onderhoudsmonteur. Dit maakt onderhoud effici├źnter en dus goedkoper.

Door een hoogfrequentie batterij lader te kiezen is een elektrische heftruck in de meeste gevallen qua energie verbruik veel goedkoper dan een gas/diesel heftruck.

De nadelen:

Nadeel van de elektrische heftruck is, of beter gezegd -kan zijn-, dat de accu regelmatig opgeladen moet worden. Bij bedrijven met een 8-urige werkdag, of daar waar de heftruck niet volcontinu wordt ingezet, is dat geen probleem. Echter, voor bedrijven die 24u per dag actief zijn betekend het dat de heftruck 1 shift ingezet kan worden, daarna zal deze weer aan de lading moeten. Een lading neemt afhankelijk van de batterij en lader een aantal uren in beslag; uren waarin de machine niet kan worden gebruikt. Een mogelijke oplossing hiervoor is een wisselbatterij, welke in de heftruck kan worden geplaatst wanneer de andere batterij leeg is. Uiteraard is dit een extra kostenpost.


Diesel

De voordelen:

De eenvoud van het bijtanken en de makkelijke verkrijgbaarheid zijn waarschijnlijk de meest gehoorde pluspunten van diesel als brandstof. Daarnaast is ook het feit dat de dieselmotor de sterkste krachtbron is een belangrijk voordeel, vooral wanneer men de heftruck inzet in zware omstandigheden. Wordt de heftruck gebruikt op een (semi) ruwe ondergrond, dan sta je al snel voor het feit dat de dieselmotor de enige verkrijgbare variant is bij ruwterrein heftrucks.

Tel bij de eerdere voordelen op dat de diesel-heftruck relatief goedkoop is qua aanschaf en er geen investering voor een laadstation nodig is en je zou al bijna direct zeggen dat diesel de beste optie is.

De nadelen:

Er zitten echter ook nadelen aan deze brandstof, zoals bovenal de schadelijke uitlaatgassen. Wettelijk is het voor heftrucks onder de 4 ton verboden om in een (half) gesloten ruimte te komen om het personeel tegen de schadelijke stoffen te beschermen, ook niet wanneer de machine is voorzien van een roetfilter. De arbeidsinspectie stelt dat er genoeg, minder gezondheid schadende alternatieven zijn om binnen te gebruiken in de vorm van elektrisch en lpg met drieweg katalysator.

Daarnaast wordt de relatief goedkope aanschafprijs teniet gedaan door de hogere onderhoudskosten, met name ten opzichte van een elektrische heftruck.


LPG

De voordelen:

Heftrucks op lpg kunnen worden gezien als een soort tussenoplossing tussen elektrisch en diesel. Ze zijn een goed alternatief voor diesel wanneer de omstandigheden geen diesel emissies toelaten, bijvoorbeeld wanneer soms binnen wordt gereden. Omdat een lpg heftruck wettelijk verplicht voorzien dient te zijn van drieweg katalysator worden de uitlaatgassen gezuiverd en mag deze machine dus in afgesloten ruimten werken.

Wat betreft het tanken is lpg misschien nog wel praktischer, eenvoudiger dan diesel. Lpg is goedkoper dan diesel en, net als bij diesel, is er geen duur, ruimte innemend laadstation nodig.

Bij een lege tank dient men enkel deze te vervangen voor een nieuwe volle en kan men direct verder met de werkzaamheden. Praktisch is om meerdere tanks op voorraad te hebben.

Bij het werken op afgelegen plaatsen is het met de lpg brandstoftanks erg eenvoudig om extra brandstof mee te nemen, wat vooral bij huurtrucks een belangrijk pluspunt kan zijn. Ook kan er voor worden gekozen om de gasleverancier op de desbetreffende plaats nieuwe gasflessen te laten brengen.

De nadelen:

Maar ook voor lpg geldt: er zijn niet alleen voordelen. Een nadeel is bijvoorbeeld dat een lpg motor gecompliceerder is dan een diesel motor, wat er voor zorgt dat het onderhoud iets duurder is. Een ander nadeel is de relatieve zware gastanks, dit kan worden opgelost door lichtgewicht gastanks.

Als laatste willen we u er nog bewust van maken dat gas op sommige plaatsen helemaal niet gewenst of toegestaan is, bijvoorbeeld vanwege het hogere ontbrandings- of ontploffingsgevaar.